Från kommentar till inlägg

Det här skrev jag som kommentar till Pyttis inlägg om feminism. Jag tycker att det är ett väldigt viktigt ämne, men orkade inte skriva en ny text om det, så det får bli kommentaren istället. xD

Hehe, debattdags här! ;) Nu kommer jag skriva utifrån MIN erfarenhet, dvs om tonåren och utifrån en tonårings synvinkel.

Enligt mig så har du både rätt och fel här. Tjejer kan vara riktigt bitchiga och är ofta de som sårar mest. De går bakom ryggen, fäller svidande kommentarer, saboterar och skriver rykten. Killar är mer rakt på, löser allt med våld. I många fall i alla fall. Men jag kommer till det. Jag tror att det kan bero lite på det omtalade "idealet". För killar så anses det "tufft" att vara stor, stark, sätta sig över andra och slåss. För tjejer är det mer "liten, söt och späd" som gäller. Men även tjejer har ju ilska och agressivitet, en släpper ut det på ett annorlunda sett en killar. Ett sätt som svider desto mer.

Men, det tror jag inte påverkar ojämnställdeheten, eller vad det nu heter. xD Jag upplever ständigt att män och killar ser ner på tjejer. Senast idag sa vår gympalärare till oss att killar är mycket bättre än tjejer på idrott. Visst, killar har bättre fysiska förutsättningar för att bli bra, men det betyder INTE att de är bättre! Jämnställdehet för mig handlar om att man ska behandlas lika oberoende vilket kön man har, och då menar jag samma möjligheter till exempelvis jobb utifrån utbildning mm. och inte utifrån kön, jag menar samma lön för samma jobb, inga fördomar etc.
Feminism för mig handlar om att utifrån jämställdheten kämpa eller stå för kvinnors rättigheter och möjligheter.

Nu vill jag gärna höra din åsikt, så även om besökarantalet har sjunkit stort sen jag tog min "nästanpaus" från bloggen, så har jag ändå kvar en del läsare, så det vore snällt om ni skrev något litet i alla fall?? ^^,

Kommentarer
Postat av: JULIA AMANDA

Jag håller helt med dig. Men i min omgivning tycker jag det är rätt så jämnställt i allmänhet. Det blir klart bättre med tiden, idag har vi kvinnor till och med en egen dag! även om språen sitter kvar i många områden, som yrken till exempel. Vissa yrken klassas fortfarande som manliga och kvinnliga, och män får många gånger högre lön än kvinnor med samma arbete.. där fattas lite utveckling!

2009-03-09 @ 23:32:32
URL: http://juliaamanda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0